Een beetje fietser op wat voor niveau dan ook is wel eens geconfronteerd met termen als trainingszones, hartslag in rust, aerobe drempel, D1 D2 D3 en vermogen etc…
Je kunt de tv niet aanzetten of je hoort hoe profteams wetenschappelijk met vermogen omgaan en het is inmiddels ook wel bewezen dat het werkt.
De meeste fietsers beschikken dan ook wel over meetapparatuur om minimaal de hartslagen te tellen maar voor het overgrote deel is vermogen nog ver van hun bed omdat deze apparatuur die het vermogen meten een behoorlijke investering kan zijn en krijgt dan niet die prioriteit die het wel verdient.
Het meten van Vermogen en Wattages is serieus werk en kan een goede bijdrage leveren in het maken van progressie als je het maar kunt meten en je eventuele trainingsschema daarmee kan aanvullen dat je er mee kunt werken .
Om dat laatste te kunnen doen moet je jouw vermogen kunnen meten en daar zijn uiteraard de gerenommeerde merken zoals Stages, Inpower van Rotor, SRM, Cyclops en Pioneer al heel bekend mee geworden. Deze merken zijn betrouwbaar maar kennen een hoge investering.
Nu hebben een meer dan goed alternatief in de Powerpod gevonden.
De afgelopen tijd zijn wij dit systeem uitvoerig aan het testen met als conclusie dat het zeker niet onderdoet voor de andere merken en dat je de waardevolle gegevens kunt gebruiken om stappen te maken.
Voordeel van de Powerpod is dat het betaalbaar is, slecht €349.95
Het systeem van de Powerpod is al sinds 2004 in ontwikkeling en werkt op een wat andere manier dan de gebruikelijke systemen die veelal met sensoren op of in de crank(en) werken.
De Powerpod werkt op basis van de gebruikelijke parameters zoals het gewicht coureur, fiets en uitrusting en verder voert het minimaal 800 berekeningen per seconde uit en maakt daarbij gebruik van de windsnelheid, rolweerstand, hellinghoek en versnelling.
De resultaten zijn betrouwbaar en kennen de gebruikelijke afwijking bij dergelijke systemen.
Het in gebruik nemen is heel simpel, als je de juiste procedure maar volgt en niet zoals het meestal gaat, eerst doen en dan pas lezen, nee het is zaak dat je eerst leest en de stappen doorloopt en dan is het echt een zogenaamd a-b-c’tje.
Belangrijk is om de kalibratie op de juiste manier uit te voeren.
Het grote voordeel naast de prijs is ook dat je het systeem kunt gebruiken voor 4 verschillende fietsen….
Wat nog wel belangrijk is om te weten is dat het trainen met een vermogensmeter het nog noodzakelijker maakt dat je jezelf laat testen zodat je de getallen die op je Garmin of ander ANT+ teller ziet ook begrijpt.